Rygsmerter og smerter i lænden under graviditet

Rygsmerter og smerter i lændenTypisk starter rygsmerter først længere henne i graviditeten, når kroppen er vokset væsentligt i størrelse. Der er dog nogle kvinder, som oplever smerter i lænden allerede fra start af, når de bliver gravide. Man har endda hørt om kvinder, som er blevet indlagt på hospitalet med rygsmerter, hvorefter lægerne har konstateret at de var gravide, uden at de overhovedet var klar over det. Hvis du har fundet ud af at du er gravid, så er der flere ting du kan gøre for at minimere smerter i lænden og ryggen. Det er lettest at komme problemet til livs, når du ved hvad dine rygsmerter kan skyldes. Derfor bør du sætte dig ind i årsagerne til rygsmerter under graviditet, hvilket du kan læse mere om herunder.

Derfor har du smerter i lænden

Mange gravide kvinder oplever at deres smerter sidder i lænden. Det kan der være flere årsager til. Den mest åbenlyse er vægtøgning. Det er meget normalt at kvinder tager 10-15 kg på under graviditeten. Det er ekstra vægt, som lænden og resten af ryggen skal bære rundt på. Den øgede vægt kan give kraftige lændesmerter og belaste nerver og blodkar i ryggen.

Din kropsholdning ændrer sig også under en graviditet, uden du måske bemærker det. Du begynder at bevæge dig anderledes og får et helt andet svaj i ryggen. Dette kan give ubehagelige smerter i lænden.

Din krop opfører sig anderledes under en graviditet og producerer blandt andet et hormon kaldet relaxin. Det frigives i kroppen med det formål at blødgøre livmoderhalsen og løsne bækkenet, så den gravide kan blive klar til fødslen. Ulempen ved hormonet er, at det også går i kroppens andre led. Det kan forårsage kraftige rygsmerter og smerter i lænden, og kan desuden give søvnløshed.

Når livmoderen udvides, så kan musklerne der går fra brystkassen og ned til skambenet separere sig. Dette kan forværre rygsmerterne.

Føler du dig stresset, hvilket i øvrigt er meget normalt under en graviditet, så kan det forårsage muskelspændinger og sætte sig som smerter i lænden og andre dele af ryggen. Du vil opleve at dine rygsmerter stiger, jo mere stresset du bliver. Prøv derfor at slappe af så meget som overhovedet muligt.

Slip for rygsmerter under og efter graviditeten

Om ikke andet kan du få smerterne ned på et niveau, så de er til at holde ud. Det er meget normalt at rygsmerter gradvist falder mod slutningen af graviditeten. Hvis du ikke kan vente så længe, så kan du afhjælpe problemet ved at dyrke motion og lave øvelser regelmæssigt. Gravide kvinder kan med fordel gå lange ture, svømme og cykle. Det styrker musklerne i kroppen, øger fleksibiliteten og formindsker smerter i lænden.

Smerter bliver i høj grad påvirket af varme og kulde. Derfor kan du med fordel lægge en ispose (pakket ind i et viskestykke) på lænden i ca. 10 minutter af gangen. Det kan du gøre flere gange om dagen. Det samme kan du efterfølgende gøre med en varmepude, efter et par dage. Bemærk dog at du ikke må tilføre varme eller kulde til maven under graviditeten.

Sørg for at din kropsholdning er i orden, både når du sover, sidder og står op. Når du går i seng kan du lægge dig på siden med en pude mellem knæene. Sidder du ned, så sørg for at der er tilstrækkelig støtte i ryggen og sæt fødderne behageligt. Du bør sidde med ret ryg med skuldrene tilbage. Brug evt. et støttebælte.

Hvis dine rygsmerter skyldes stress, så få talt med nogen om det. Det kan være din mand, en god veninde eller en rådgiver.

Der findes mange alternative metoder, som kan fjerne smerter i lænden. Jeg har selv prøvet akupunktur med stor succes. Kineserne har anvendt denne form for behandling i mange år. Det foregår ved at en masse små nåle stikkes ind i huden på området, hvor du har ondt. Der er flere undersøgelser, der viser at akupunktur er effektivt til behandling af smerter i lænden. Det var min egen læge, der overtalte mig til at prøve det. Forhør dig hos din læge, hvis du er interesseret i at give det en chance.

Det kan være et forsøg værd at gå til en kiropraktor, hvis du lider af rygsmerter. Du bør dog tale med din egen læge om sikkerheden først, før du går til kiropraktoren.

Behandling af rygsmerter

Du bør ikke bøje ryggen når du samler noget op. Det belaster unødvendigt og giver smerter i lænden. Under din graviditet kan du med fordel også droppe de højhælede sko og undgå at sove på ryggen. Hvis du har fulgt ovenstående råd og du stadig oplever rygsmerter, så bør du konsultere med din læge. Du bør ikke ty til smertestillende medicin, da det kan være skadeligt for barnet. Din læge vil kunne vejlede dig i, hvilken smertestillende eller muskelafslappende medicin, der er sikkert at tage under graviditeten.

Du bør i øvrigt altid kontakte din læge, hvis du oplever stærke smerter, smerter der begynder pludseligt eller kramper. Alvorlige rygsmerter kan skyldes problemer med graviditeten eller være tegn på tidlig fødsel.