Sult – Har du øget appetit?

Sult og øget appetitEt tegn på graviditet, der ofte viser sig i andet trimester, er sult fornemmelser og øget appetit. Som gravid kan man nærmest føle sig umættelig og bare blive ved med at spise i uanede mængder. Det skyldes at du nu spiser for to (minimum), og som din baby vokser, så har den brug for mere energi. Sult er kroppens og babyens måde at gøre dig opmærksom på dette. Lyt derfor til din krop og spis derefter. Mange kvinder har kvalme i første trimester af graviditeten, og derfor får de måske ikke spist nok. Derfor kan man få øget appetit når kvalmen går væk, for så har kroppen brug for at få indhentet den manglende energi. Det er dog vigtigt at huske på, at man ikke behøver at spise dobbelt så meget og dobbelt så store portioner som normalt. Babyen er trods alt noget mindre end dig. Hold øje med om din vægtøgning forløber normalt.

Stil din sult med den rigtige kost

Du bør sørge for at den mad du har i køleskabet er sund og samtidig tilfører den nødvendige næring til din baby. Hvis kosten primært består af frituremad og sukker, så bliver babyen derefter. You are what you eat – og det gælder også din baby. Når det er sagt, så skal der alligevel en del kalorier indenbords, i forhold til hvad du vandt til. Spis mad som er næringsrig og som samtidig holder sult på afstand i flere timer. Sidstnævnte opnår du ikke, hvis du lever af donuts og kager. Det mest fornuftige er at spise mange måltider om dagen, i stedet for tre store. Det tilfører en konstant strøm af næring, uden du føler dig proppet. Sådan bør alle i øvrigt spise, gravide eller ej. Det eneste man opnår ved et stort måltid er at man bliver oppustet, får halsbrand og føler generelt ubehag i maven.

Et godt trick til at spise sundere er ved simpelt hen at lade være med at købe usunde fødevarer, når man handler ind. Hvis ikke det er lige ved hånden, så er tendensen at man spiser mindre af det. Du kan også sørge for at have en pose med tørrede frugter eller nødder med når du er på farten, så er chancen for at du ender med at købe junk mindre. Det er okay at falde af på den og forkæle sig selv engang imellem, det skal bare helst ikke blive en dårlig vane. Holder du øje med din vægt regelmæssigt, så kan du hurtigt se om der er brug for en justering af din kost. Hvis du tager for hurtigt på, så får du for mange kalorier, men tager du ingenting på, så spiser du for lidt.